Coronavirus: praktijk weer open

Mondzorgpraktijken hebben de afgelopen weken hun dienstverlening aangepast: ze waren vooral open voor het verlenen van spoedeisende hulp. Daarnaast is er hard gewerkt om de praktijken voor te bereiden op de anderhalvemetersamenleving. Het is nu dan ook weer mogelijk om de reguliere zorg geleidelijk op te starten.

Hoe maakt u een afspraak?

Even aanwaaien voor het maken van een afspraak is er niet meer bij. U zult eerst moeten bellen en dan volgt er een aantal gezondheidsvragen. Daarna kan er pas een afspraak worden gemaakt. Als die niet op dezelfde dag is, zal kort voor uw afspraak nogmaals naar uw gezondheid worden gevraagd.

Anderhalve meter

Een overvolle wachtkamer is door de 1,5 meter afstand-regel verleden tijd. Kom ook niet (veel) te vroeg voor uw afspraak, de kans is groot dat u dan buiten moet wachten. In de behandelkamer geldt die regel overigens niet: de mondzorgverlener en assistent zitten zoals gewoonlijk boven op uw lip.

Welke behandelingen worden weer uitgevoerd?

Er zijn geen belemmeringen, maar de mondzorgpraktijken starten geleidelijk op. De meeste mensen zullen eerst een kapotte vulling willen laten repareren of blij worden als de tandprotheticus ervoor zorgt dat hun kunstgebit weer lekker zit. Maar misschien snakt u wel naar een professionele gebitsreiniging bij de mondhygiënist. Of naar de laatste fase van uw beugelbehandeling bij de orthodontist. Het kan allemaal weer.

Hoe zit het met de veiligheid?

Mondzorgpraktijken voldeden altijd al aan de hoogste hygiënestandaarden: mondkapjes gebruiken, handen desinfecteren en het schoonmaken van instrumenten zit in de natuur van mondzorgverleners. In de behandelkamer zal u geen veranderingen zien. Wel zult u merken dat u bij het betreden van de praktijk gevraagd wordt uw handen te desinfecteren of te wassen. En daarna nergens meer aan te zitten.

Hebt u een probleem in uw mond?

Hebt u kiespijn of voelt u iets in uw mond? Blijf er niet mee doorlopen, maar bel gewoon op. Doe dat bij pijn wel meteen ’s morgens vroeg. Zo hebt u de grootste kans dat u dezelfde dag nog kan worden geholpen.

En wat als u verkouden bent of koorts hebt?

In het nieuwe normaal blijft u dan thuis. Bel uw afspraak af en neem weer contact op als u minimaal 24 uur klachtenvrij bent. Hebt u pijn in uw mond? Bel gewoon. Er is een landelijk netwerk opgezet van tandartsen die zelfs coronapatiënten veilig kunnen behandelen. Dus iedereen met pijnklachten wordt geholpen.

Afstand houden blijft van belang

Vermijd zo veel mogelijk sociale contacten en houd anders minimaal 1,5 meter afstand van elkaar. En, past u die andere simpele regels nog toe?

1. Schud geen handen

2. Was uw handen regelmatig met zeep; ook goed tussen de vingers. Reinigen met desinfecterende gel is ook prima

3. Raak uw ogen, mond en neus zo min mogelijk aan

4. Nies of hoest in uw elleboog of gebruik papieren zakdoekjes en gooi die direct daarna weg

Publieksinformatienummer

De meest recente informatie over het coronavirus staat op de site van het RIVM en van de Rijksoverheid. Met vragen over het coronavirus kan iedereen ook terecht bij het publieksinformatienummer 0800-1351.

Publicatiedatum: 23-04-2020